Om midnatt

Kategori: Normala prylar

Jag älskar ju klyschor, snälla överlev det här, jag vill prata om midnatt. Jag kom på det häromdan när jag funderade lite extra över ett serum från skönhetsmärket Kiehl’s, som heter just ”Midnight Recovery Serum”. Över midnatt blir du som ny igen!

Och så är det ju. När jag var barn var midnatt ett mycket vagt begrepp. Det var en timme så sen att det inte riktigt fanns. Även om jag följde med mina föräldrar på fest sans bambinis och kom hem klockan tio på kvällen, fanns aldrig tanken där att det bara var två timmar till midnatt. Och även om det bara VAR två timmar till midnatt, var det en evighet för ett barn med varm säng och stjärnhimmel innanför taket.

När man blev äldre berättades det sagor och spökhistorier. Spökhistorierna involverade alltid nätterna, det mörka, och midnatt. Spöktimmen kan ju variera från midnatt till klockan tre, men personligen har det alltid varit midnatt. Det var då vålnader klev fram ur tunga gardiner, klockorna klämtade sina oändliga slag, Askungens klänning blev åter en trasa och fyrspannet en pumpa.

Midnatt är också det klockslaget då blommorna under kudden midsommar afton skapar drömmen om den framtida (hittills monogama, tyvärr) partnern. Också ögonblicket på nyår då champagnekorkar skjuter ut ur öppna fönster, kyssar och leenden utbytes, kalendrarna ställer om. På nytt för en tredje, fjärde, femte gång.

Men det mest mondäna – ögonblicket dagen blir gårdag, morgondagen dag.

Kommentera inlägget här: