Därför är dagens bokmarknad ett problem

Kategori: Normala prylar

Efter ännu en mansdominerad föreläsning om män: idag måste vi prata lite om bokmarknaden och hur den ser ut. Åren 1843-1970 hade vi i sverige ett kommissionssystem som reglerade bokhandlarna, förlagen, konsumenten och författarna. Det bestod i att böcker skickades ut till bokhandlar (som f.ö. var bestämda och godkända av staten) med ett fast pris så att endast en reglerad vinst kunde ske, och sålde inte böckerna skickades dessa tillbaka till förlagen. Nå, detta system fungerade ju väl i stort, men påverkade av detta blev kanske mest bokhandeln och konsumenten som i sig inte hade någon riktig valfrihet. 
 
Idag har vi ett icke-reglerat system, som inofficiellt styrs av förlagsjättar som Bonniers och Norstedts, som äger typ de flesta bokhandlarna och ger ut de flesta böckerna. I teorin är vårt system gott, konsumenten styr marknaden, marknaden gissar sig till vad konsumenten vill ha, ett misslyckande slår tillbaka på författaren och förlaget som är vinstdrivet (märk problematiken), osv. Alltså jag vill nästan jämföra dagens bokmarknad med censuren som varade under Ludvig XIVs styre i Frankrike (bl.a. då franskklassicismen växte fram, eftersom solkungen bad om grekiska dramer), men kan inte riktigt hitta belägg för det... hur som helst så är konsten nu vinstintresserad och när konst blandas med ekonomi är inte konsten renhjärtad, Immanuel Kant var som bekant av meningen att konsten framkommer ur total frihet, och ÄR total frihet, och idag är den totala friheten inskränkt av ekonomiska bekymmer och skäl. Samtidigt är det enklare än någonsin att ge ut böcker. En vän till familjen gav ut sin egna bara för någon månad sedan, i terapeutiskt syfte. 
 
Men att bli publicerad är också ett jobb i sig. Förlagsjättarna som Bonniers och Norstedts är skeptiska mot debutanter - d.v.s. författare som ska ge ut sin första bok. Det råder en osäkerhet kring säljandet, och det är vida känt att uppföljaren till en debutroman är oerhört svår att skriva (rätt ord här vore "producera", men visst hade det satt en kommersiell klang på texten?). Mycket inom förlagsverksamheten och att bli utgiven handlar därför också om kontakter, och då är det kanske inte helt utan belägg att nämna Sandra Beijer, som det ryktas om har mycket kontakter inom det stora förlaget Rabén och Sjögren, och därför fick sin roman (som visserligen marknadsfördes som ungdomsroman) publicerad. Kring detta finns det nog inga riktiga belägg, men det fungerar gott som exempel för en smula korrupt bokmarknad. Alltså samma personer syns och agerar i media, särskilt författare som ofta måste vara mångsysslare för att kunna leva på sin konst. Ett exempel som brukar dyka upp är Björn Ranelid, som gör otroligt många framträdanden per år, typ den i Sverige som gör flest, för att bygga upp en hype kring författarskapet. Absolut ingen någonsin får glömma Ranelids melodifestivalframträdande. Inte heller Linda Skugges berömda recension av Ranelid får falla i glömska.
 
Meningen med detta inlägget - oklart. Kanske att belysa en viss problematik kring dagens bokmarknad och vilka som får ta plats. Isåfall är bloggsfären mycket enklare. På egen hand kan man genom World Wide Web leta sig fram till guldkorn, som kanske större bloggportaler (eller varför inte - förlag) sållat bort.
Kommentera inlägget här: