Bekant mark under skosulan

Kategori: Normala prylar

Så, har landat mjukt och bekvämt i min säng nu efter en vecka på vift. Glasgow var mycket bra och fint, en väldigt lugn semester, sammanfattar i punktform (ger vika för mitt lata jag):
 
- En morgon vaknade jag av ösregn i tomt hotellrum, fönstret stod vidöppet och nedanför på gatan gick en man som med en grov skotsk dialekt ropade "Heidi! Heidi, come back! I love you!", romantisk dramatik innan klockan nio på morgonen är att föredra.
 
- Åkte buss förbi ett höghus där det stod tusen brandbilar och en ambulans, och massa männsikor. Det stod en grabb på taket, gjorde lite ont, hoppas han tog rätt beslut. 
 
- Såg St. Vincent som var lika bra och vacker som alltid, på en gammal biograf som hade bokstavsskyltar utanför. 
 
- Såg också nya Sin City-filmen på Cineworld... "A dame to kill for", den var jättebra. En vän sa "var den inte sexistisk, då?", och jo, givetvis, men inte så farligt som jag egentligen väntade mig. Staden regeras ju av ett girl gang som mördar män, Eva Greens karaktär "Eva" (skämtar inte) är en golddigger som får männen, även de allra hårdaste, att gå på knä. Och Jessica Albas karaktär som förvisso jobbar som strippa kämpar genom hela karriären för att mörda stadens högsta pamp (man). Hade kunnat vara värre ur feministisk synvinkel.
 
- Läste fyra böcker: The Little Prince av... ok ska prova skriva det: Antonie Saint-Exupery, har den på tyska och franska men inte engelska, alla borde läsa den, helt ärligt. Jävligt rar. 
Och 50 Shades of Grey som jag lämnade i nattduksbordets låda, för att kunna stå bakom att det är DÅLIG LITTERATUR, det är det, vem kan avgöra tänker ni, jag gör det nu med det samma. Den var avskyvärt tråkig och dålig och jag tror att boken engagerar människor som inte tycker om att läsa, och jag som älskar böcker blir ju matt bara av tanken.
Läste även Joyce Carol Oates "De fördömda", eller läste, läste halva kanske och slutade sedan. Översättaren var lite tråkig och boken blev platt med mondäna ordval, liksom.
Sista blev Molly Keanes "Good behaviour", har inte läst klart den än. Valde boken inne på HMV för att den har så fint omslag. Den visade sig vara ganska spännande också.
 
 
Men nu försöker jag komma ikapp mejlen. Ikväll ska vi till kontrapunkt. Häng med!
 
Kommentera inlägget här: