Rubriken är ganska missvisande – Summer Heart (a.k.a. David Alexander) tycker det är lite för tidigt på dagen (16.00) för en öl, kan bero på gårdagen – det blev en sen kväll efter spelningen på premiärrundan för Hemma Hosfestivalen vid Västra Hamnen i Malmö.

Den 13 september blev andra gången jag fick chansen att se Summer Heart, och precis som på Way Out West kan nog de flesta i publiken hålla med om att det ligger ganska tjocka lager glädje när David inklusive kompisar Rusty och Fred (Frederick från Sameblod, och Rasmus) håller igång på scen.

Under vår mejlkonversation före intervjun så snackade vi lite om just kompisarna – är Summer Heart ett soloprojekt eller ett band? Enligt en relativt ny intervju från Rockfoto.nu påstås det att bandet blivit en trio. Men när vi träffas på lördagen (den där gången i september) så förklarar David att det är han som producerar, skriver och gör musik, medan han tar med kamraterna (som varierar) på spelningar när han har råd. Det ligger också en annan känsla när man är fler på scen, fortsätter han, speciellt när allting kanske inte går som planerat, med tanke på gårdagens spelning när visualsen inte ville samarbeta.
- Det är skönt att ha den supporten, menar han.

Innan intervjun så gjorde jag såklart min ”research” som totalt oerfaren journalist, och de flesta intervjuerna med Summer Heart är väldigt fokuserade på just sommaren. Vilket kanske inte är så konstigt, kommer vi fram till, eftersom de heter just Summer Heart (Sommarhjärta från början, men eftersom musiken fick internationell spridning var det enklare med ett engelskt namn). Jag tar upp sommaren, fastän det går emot min magkänsla, och får förvånansvärt bra svar från David. Som egentligen inte tycker om sommaren särskilt mycket.

- Musiken har blivit väldigt stämplad som sommarmusik, men det kan jag inte riktigt förstå, berättar han. Ungefär 90 % av all musik jag gör görs på hösten/vintern, jag känner att det är då jag får igång min kreativa sida.

- På sommaren är det ju mest att glassa runt och njuta av vädret liksom, man får inte samma driv som brukar komma fram på vinterhalvåret. Sen så tycker jag att typisk ”sommarmusik” är ganska lättsam, och jag ser inte mina texter som lättsamma. De är liksom… lite bitter sweet (tänker jag i alla fall). Men det är ju fritt fram för tolkningar. Något som jag tycker är absolut jobbigt är när artister förklarar för mycket om vad musiken handlar om, som lyssnare så blir det ju inte personligt och individuellt längre, om man redan har en klar blick om vad saker och ting ska betyda.

Och det är någonstans där tyngden ligger i Summer Heart, slår vi fast efter en timmes snackande. Musik ska vara spontant, det ska inte bli någon sport, tycker David, som inte kan läsa noter och som aldrig har övat gitarr i hela sitt liv, fastän allt han gör kompas med gitarr från början.

- ”Övning” har en så himla negativ klang. Då blir det helt plötsligt ett tvång. När mina gitarrkunskaper har blivit begränsande för något speciellt i en låt jag vill göra, så har jag liksom fått lära mig det, och det är så jag har gått framåt. För att jag tycker det är kul och för att jag har ett intresse. Många musiker kan vara hur duktiga som helst men det ligger liksom bara en slags prestation i att kunna spela ”bra”. Hur man nu ens definierar ”bra”.

- När jag gör min musik så tycker jag det är viktigt att man får den här euforin av låten. Alltså det finns ju en speciell typ av extas som man bara kan få från musik, och den vill jag åt.

- Däremot så vill jag inte höra mina låtar när de är släppta. När jag är klar med ett album så är det liksom ett avslutat kapitel, då är det något som jag har skapat och typ lämnat bakom mig.

Summer Heart sköts helt utifrån David och hans visioner, och han producerar och släpper allt själv.

- I andra band jag spelat i har vi haft kontrakt med större skivbolag, men det blir så himla begränsande. Jag vill att musiken ska vara tillgänglig för alla och om jag vill släppa min nya platta gratis, på typ fredag, så vill jag kunna få göra det. Men de större skivbolagen är ju vinstdrivande och väldigt kommersiella, och då går det ju inte, såklart. Det blir mycket enklare om man sköter sådant själv.

 

FRÅGEFORMULÄR @ CELESTACOLLECTIVE

Vilken av Beatlesmedlemmarna hade du helst varit flickvän till?
- Paul McCartney, eftersom han var den som gjorde bäst musik i sin solokarriär.

Vad gillar du att käka när du är full?
- Pizza Funghi, har redan käkat en idag, funderar på om jag ska käka en till?

Av vilken anledning skulle du vara med i Dr Phil?
- Svår fråga. Hade helst velat vara där för att träffa doktorn, liksom. Men han hade nog fått hjälpa mig med alla val i livet.

Vad är ditt mest misslyckade partytrick?
- Har inget direkt partytrick… [har väldigt lång utläggning om DEN HÄR videon]. Jo, vänta, jag har faktiskt sjukt bra minne. Om du säger din födelsedag till mig nu t.ex. så kan jag säkert komma ihåg det när vi möts om sex år. Samtidigt, folk kan tycka att man är lite stalker när man kan sånt.

Vad är värst att gå runt med – vitamin well eller cola light (med sitt namn på)?
- Cola light! Hela kampanjen med namnen på flaskorna är bara konstig. Tror det ligger någon typ av konspirationsteori bakom, Coca Cola vill liksom kartlägga sina målgrupper… det är visserligen sjukt breda målgrupper, men i alla fall. Konspirationer.


Laglig klubb eller svartklubb?
- Man hamnar ofta på mer intressanta svartklubbar. En gång i Berlin så fick vi väganvisningar, typ följ den och den gatan till den tredje gatlyktan, tryck in den här portkoden, knacka på den femte dörren på andra våningen… och så var det helt sjukt. Sånt är kul. Det händer ju inte direkt på Babel. Sen så är ”lagliga” klubbar lite för fokuserade på att dra in pengar, det ska ju vara vinstdrivande.
David släpper sin nya singel “U got all I’m looking 4″ den 27 April, och arbetar på ett nytt album. Han har även expanderat sitt skivbolag “Sommarhjärta”, som från början bara innehöll Summer Heart. Vi hoppas få se, och höra, mer av David!