Till en minkpäls

Kategori: Normala prylar

Beatrice är åter ensam! Över ljusen ligger ett hölje av guld och genom denna fasad skiner det heligaste av ljus som med myrran och rökelsen skapar den bibliska bild av absolut vördnad. Jag tänker på julljus utanför Åhléns, att stå i timmar och fingra på parfymflaskor och gå ut med en glansig, vit, röd, rosettprydd påse med ett omsorgsfullt (vill jag tro) inslaget paket där noter av neroli, patchouli, jasmin, syntetisk kärlek gömmer sig. 
 
På skydd, rosa kappor från Prada, Grace Kelleys orientaliska fuskpäls, en trenchcoat i klassisk elegans och kanske något midjekort som får skinheadsen att flämta. Att gå hem genom regn, regn som slår mot ansiktet, mot bussfönstren, mitt platta hår kan inte bli plattare så mig gör det ingenting, sminket rinner inte och jag njuter av den sällsamma kyla regnet skänker. För blott veckor sedan, knappt så man kan räkna det i månader, badade vi på en strand, nu är vi isolerade, ur varandra, i vädrets grepp. 
 
 
Jag är fantastiskt nöjd över utvecklingen som vädret följer. Det gör mig så lugn att det nästan är kusligt. Om... 1-2-3, fem dagar åker jag till Glasgow där vädret är ännu kyligare, mer dimmigt, molnen hänger tunga, låt mig få ta med min vinterkappa och skinnhandskar! Världen - idag gör du mig gott, fastän jag är bunden i min säng med ryggskott. 
Still från "Orlando" (1992) med Tilda Swinton. Baserad på Virginia Woolfs klassiska roman. En bild som har litet, eller inget, med texten att göra. Förresten - visst älskar man bara den här plastiga låtsassnön?
Kommentera inlägget här: