Mobilanteckningar pt. 3

Kategori: Normala prylar

"När du fått hämnd och dräpt, helt öppet eller i bakhåll,
Froarmas skara där i ditt hus med den slipde bronsen,
Ta en hanterlig åradå och bege dig på vandring,
Till dess du finner ett folk som inte hört talas om havet,
Mänskor som aldrig kryddat med salt den föda de äter,
Och inte vet något om purpurkindade fartyg,
Eller vad åror används till, som är farkostens vingar.",
Odyséen, sång 11
 
"När bokstäverna börjar luta åt höger, vet vi at vi har klivit in i klischéernas rike.",
Inledning av Madame Bovary (Gustav Flaubert), av Sara Danius
 
"'Du skulle passa bättre som lantbrukare', sa han. 'Jag föreslår att du börjar odla nötter och persikor, eller också kan du föda upp vita örnar eler tämja bufflar. I vilket fall som helst tänker då inte jag dela mitt fädernearv med dig längre, för så länge som du är kvar hos mig blir jag aldrig rik.'",
Bland tomtar och troll, "Stenlejonet", s. 84.
 
"Hjärtats puls är rytmiskt, klockans tickande metriskt",
Epikanalys, s. 34 (eller ngt i den stilen)
Kommentera inlägget här: