Om underkläder och kläder med logos

Kategori: Normala prylar

Måste förmedla till er att ACNE BÖRJAR MED UNDERKLÄDER IGEN och helt ärligt är väl inte det särskilt världsomvändande, det ser nämligen ut som mjukt gråpastelliga underkläder med logga i resåren typ. Antagligen dyrare än det en väntar sig ett par beiga high-waist trosor bör kosta. 
 
Underkläder är ju faktiskt en väldigt spännande genre av kläder. (Jag säger genre eftersom jag tycker det inte riktigt går att kalla plagg eftersom det är ett för stort spann av olika plagg.)  För några dagar sedan pratade jag och en vän om sambandet mellan parfym och underkläder. Båda är produkter som inte direkt märks av någon annan än den som bär.Min syster invände snabbt, "parfym märker man ju visst!", vilket det givetvis gör när man går på högstadiet och alla tjejer använder Victorias Secret bodymist. Samtidigt så märker man ju underkläder där med - när jag gick i grundskolan hade flickorna stringtrosor på höftbenen (matchat med lågt skurna jeans) och h&mlinnen som blottade en och annan push up-bh. 
 
Men i en viss vuxen ålder är underkläder, i regel, och parfym, i regel, någonting som endast bäraren märker av. Undantaget är vid intimare situationer som t.ex. sex. Förresten så får det mig att tänka på en scen i... vilken film är det? Där två kvinnliga karaktärer har meningsutbyte typ "Har du matchande underkläder? Du kommer såååå ligga med honom...!", men det är kanske en viss referens som är på tapeten just nu. Själv tycker jag att sådana ansträngningar aldrig leder till sex, det är när man går utan bh och med trosor fråm H&M som det faktiskt händer. Hur som så skulle jag vilja trycka på en annan poäng - hur ofta bär man parfym/matchande underkläder (från Acne, t.ex.) för någon annan? Gör en det inte för sig själv? Jag skulle nämligen vilja påstå att det har blivit en viss rutin att alltid vara samlad och matchande, parfymbärande, för att det skänker ett visst självförtroende. När jag var kanske fjorton år läste jag ett citat av Coco Chanel, typ "en kvinna som inte bär parfym har ingen framtid", och hur tråkigt det statementet än är har det gnagt i bakhuvudet och idag går jag aldrig ut utan parfym, och har nog inte gjort sen jag var fjorton, typ. Men det citatet är lite i klass med Paris Hilton, vars bästa skönhetsråd är att alltid ta bort sminket på kvällen, oavsett hur full eller trött man råkar vara. Gulliga råd, visst, men ändå lite... platt. 
 
Vem är målgrupp för Acnes underkläder? Well, personen som också bär kläder från BACK med logo på. Och logon i sig representerar fortfarande ett visst "jag har råd, jag tillhör dessa", hur mycket jag än älskar Acne och Back blir det lätt tråkigt med monogram och loggor. Eller såhär - det tillför inte mycket. Nästan en kukmätargrej. Eller klassmätar. Fast å andra sidan är ju inte BACK eller Acne något svindyrt längre (iallafall inte plaggen med logga...). Ventilerade detta ämne med en annan vän, som bara skrev "HBA, Kenzo, Comme des Garcons". Och det är ju sant det med. Fan. Kluven. Summa summarium av det blev att jag kom fram till att jag inte ställer mig positiv till BACKs stora vulgära bokstäver, och att Acne så nonchalant tråkigt. Märks det att jag blev trött på ämnet?
Kommentera inlägget här: