Maison Martin Galli.. Margiela menade jag.

Kategori: Normala prylar

OBS: rubriken var faktiskt ett helt ärligt misstag.
 
Jag vill inte "påstå mig kunna ngt om mode", för det kan jag inte, men Galliano som tidigare satt vid Dior har nu tagit över MMM. Galliano blev bannad från modevärlden (och Dior) för ett antal år sedan på grund av nazistiska och antisemitiska uttalanden. Meeen efter två år är det såklart OK och nu gör Galliano minimalistiskt mode för MMM!!!! Skoja.
 
Asså Galliano har väl alltid varit någon slags maskeradikon, kitsch och prål. Vilket var spännande eftersom Margiela förknippas med vita ytor med textur typ den klassiska duvet-jackan. Och idag var det Margiela Monday och Gallianos första visning för modehuset visades - spring couture 2015.
 
De här fyra bilderna sparade jag ner, insåg att allt var i rött, det mesta av kollektionen rör sig mellan vitt/rött/hud/svart typ? Ok så lite är väl "kul" men mycket är bara "fint". Gillar plastfickorna på första bilden till höger, gillar att det är ansikten på mycket, gillar siluhetterna på de två vänstra looksen. 
 
Men vet inte varför det skulle spela någon roll. Galliano lär ju säkert anpassa sig till Margiela och sedan dör modehuset ut långsamt, långsamt, och framför allt utan att jag har ett enda plagg från nån kollektion. Så inte för att det gör något. Men NAZISM OCH ANTISEMITISM ÄR ALDRIG OK!!! 
 
Klart slut!
 
 
 
PS: Bilderna är från style.com.
 
PS 2: skorna är fula som stryk. Har länge suktat efter ett par tabi-boots men vettefan om Galliano kan göra Margiela-plagg? EGENTLIGEN?
 
PS 3: asså inte för att skorna på visningen VAR tabi - menar bara att om tabi-bootsen nu förknippas med Galliano är jag inte sugen på att lägga 7-8 lax på ett par skinnskor. Fast de finns i filt också. Fint. 
Kommentera inlägget här: